NGVA Europe

pondělí, 9. listopadu 2015

Scientists increase capacity of NGV fuel tanks

více » 
 

pondělí, 9. listopadu 2015

Audi and two French distributors of natural gas new members of NGVA Europe

více » 
 

NGVA Global

úterý, 17. října 2017

Clean Energy Fuels Begins First Bronx CNG Fueling Station

více » 
 

úterý, 17. října 2017

Landi Renzo USA Presses for MY2018 CARB Certifications

více » 
 
NGVA - Zemní plyn a biometan v dopravěNovinkyČRo: Češi si oblíbili auta na CNG. Nová sazba spot
 
 

ČRo: Češi si oblíbili auta na CNG. Nová sazba spotřební daně by ale mohla jeho cenu zvýšit

 
140220_skoda_octavia_g_tec_nahled

úterý, 26. srpna 2014

Do roku 2020 je v Česku garantovaná snížená spotřební daň na stlačený zemní plyn neboli CNG, což v praxi znamená cenu asi 18 korun za litr. Sníženou sazbou chtěla vláda motivovat řidiče k nákupu vozů na alternativní palivo. Přes rychle rostoucí zájem je počet aut na CNG v Česku v porovnání s rozvinutými evropskými státy stále zanedbatelný. Kabinet se navíc zavázal k postupnému růstu daně z nuly na evropské minimum.

Když před několika lety vláda nejprve stáhla spotřební daň na stlačený zemní plyn na nulu a pak ještě ulevila vozům do 12 tun od silniční daně, řidiči s autem na benzin nebo naftu mohli jen tiše závidět, anebo si auto na CNG pořídit - ostatně to byl i důvod, proč k daňovým úlevám stát přistoupil.

Od roku 2011 se ovšem spotřební daň každý druhý až třetí leden zvyšuje. Příští rok dosáhne asi 70 haléřů za kubík a v roce 2020 to bude o další 2 koruny a 10 haléřů více. V tom samém roce by navíc spotřeba zemního plynu v dopravě měla dosáhnout minimálně 10 procent celkového objemu pohonných hmot. Před osmi lety se na tom dohodly plynárenské společnosti s ministerstvem průmyslu a obchodu.

V té době se po českých silnicích prohánělo asi 600 vozů na CNG, dnes je to téměř o 7 tisíc více a stlačený zemní plyn je nejrychleji se rozvíjející alternativou v Česku. Ve srovnání s ostatními palivy je to ovšem jen zlomek procenta. Podle Jiřího Šimka, místopředsedy Rady Českého plynárenského svazu, by proto nebylo na škodu, kdyby spotřební daň na CNG zůstala snížená i po roce 2020.

Pro všechny obyvatele a lepší životní prostředí u nás by určitě bylo přínosné, aby o prodloužení snížené sazby za rok 2020 uvažovala také Česká republika. Podobné stimuly jsou signálem pro všechny zúčastněné strany, aby se nadále intenzivněji zabývaly rozvojem CNG v dopravě,“ říká Šimek.

Snižování emisí v dopravě řeší úlevami na daních i v sousedních státech. Jiří Šimek dává za příklad Německo. „Už v prosinci 2013 se Německo v koaliční dohodě mezi stranami CDU, CSU a SPD dohodlo na snížení sazby daně z CNG i za rok 2018,“ uvádí místopředseda Rady ČPS.

Prodloužení nižšího daňového zatížení je jednoznačně žádoucí i s ohledem na klimatické cíle, které si do budoucna stanovuje Evropská unie. Pokud na podzim EU schválí zvýšený cíl v oblasti snižování emisí CO2 na mínus 40 procent do roku 2030, výraznější rozvoj ekologických paliv bude určitě významným příspěvkem pro splnění takových cílů,“ myslí si Chalupský.

Zatím jde ale pouze o přání plynařů. Ministerstvo financí na e-mail Českému rozhlasu odpovědělo, že dosud nevedlo žádné jednání o prodloužení snížené spotřební daně ze CNG po roce 2020. Jestli Česká republika okopíruje německý scénář, ukáže tedy až čas. Jisté je, že už příští rok se spotřební daň na stlačený zemní plyn opět dvojnásobně zvýší.

Zdroj: Český rozhlas

 
 
 
Co je CNG? CNG je zkratka pro stlačený zemní plyn (compressed natural gas). více »