NGVA Europe

pondělí, 9. listopadu 2015

Scientists increase capacity of NGV fuel tanks

více » 
 

pondělí, 9. listopadu 2015

Audi and two French distributors of natural gas new members of NGVA Europe

více » 
 

NGVA Global

čtvrtek, 19. října 2017

GAZ Group Presents Specialized CNG Models

více » 
 

středa, 18. října 2017

Titan LNG’s Bunkering Pontoon Moves to Contract

více » 
 
NGVA - Zemní plyn a biometan v dopravěNovinkyHybrid.cz: Stojíme na prahu boomu pohonu na zemní
 
 

Hybrid.cz: Stojíme na prahu boomu pohonu na zemní plyn?

 
NVG-prokopec

pátek, 23. května 2014

Počet vozidel na stlačený zemní plyn (CNG) zaznamenal letos strmý růst. Kromě toho roste i počet plnicích stanic a další desítky budou vznikat v nejbližších letech. Stojíme tedy na počátku velkého boomu CNG v dopravě?

Na téma pohonu automobilů na stlačený plyn jsme hovořili se Zdeňkem Prokopcem, předsedou Asociace NGV, která se o rozvoj CNG v České republice.

Jaký je současný stav počtu CNG aut a stanic v České republice?

Zdeněk Prokopec (Z.P.): „V současné době (začátek května, pozn. red.) u nás jezdí 7 160 vozidel na zemní plyn. Trend nárůstu v CNG oblasti sledujeme každý měsíc. Jen za první čtyři měsíce přibylo dalších 450 CNG vozidel. S tím souvisí i rostoucí počet CNG stanic. Motoristům je nyní k dispozici 53 veřejných CNG stanic. Za poslední rok jich přibylo sedm. V letošním roce bude počet nových stanic ještě vyšší. Nejnověji se staví stanice například v Příbrami, Plzni, Olomouci, Zlíně a v Kosmonosích. Také se posiluje kapacita stanice v Písku a Hradci Králové.“

Z.P.: „Mám srovnání provozních nákladů z reálného provozu CNG auta i naftového auta. Jedná se o Volkswagen Passat, který je ve verzi na plyn i na naftu. Při nájezdu 100 tisíc km za tři roky je celková úspora ve prospěch CNG ve výši 154 800 Kč. Náklady na servis i veškeré pojištění je již v porovnání započteno. Rozdíl v pořizovací ceně obou vozů byl jen 20 tisíc Kč v neprospěch CNG a ten byl zaplacen již v prvním roce provozu.“

Přibývá více osobních vozů nebo třeba autobusů?

Z.P.: „Od loňského dubna přibylo 1660 CNG vozidel, nejvíce samozřejmě roste počet osobních a dodávkových vozidel. Stále více firem a domácností potřebuje šetřit a úspora 50 % na palivu je hlavním impulsem pro pořízení vozu na CNG. Nejdůležitější je vyzkoušet si CNG auto v reálném provozu, především jej natankovat, protože plná nádrž za čtyři stovky přesvědčí i pesimisty.“

A jaká je situace s autobusy na CNG?

Z.P.: „Od loňského dubna přibylo skoro 40 CNG autobusů a nyní jich tedy jezdí 440. Nejvíce CNG autobusů si dnes pořizují dopravní podniky, které již mají s CNG zkušenosti. Provoz CNG autobusů může totiž uspořit milionové částky. Třeba v Pardubicích za rok 2012 díky CNG uspořili přes 10 milionů Kč. Mají tam 20 CNG autobusů a každý najede průměrně 80 tisíc km za rok. Také další dopravní podniky udávají vysoké úspory s CNG. Například v Karlových Varech ušetří průměrně za rok 120 až 150 tisíc Kč na každém CNG autobusu, v Jihlavě v roce 2012 uspořili 4,4 mil. Kč, v Táboře přes 2,5 milionu Kč.“

Předpokládáte velký nárůst počtu CNG autobusů v souvislosti s vyhlášenými dotacemi?

Z.P.: „Myslím, že díky dotacím se za pár let současný počet CNG autobusů zdvojnásobí. Například v Brně plánují díky dotacím pořídit 100 CNG autobusů, podobné počty plánuje i Ostrava. Je určitě správné, aby největší počty těchto ekologických autobusů jezdily ve velkých městech, proto mne ale zaráží situace v Praze. Komunální auta na zemní plyn v Praze fungují skvěle, jejich počet se neustále navyšuje, ale dopravní podnik autobusy na plyn nepodporuje.“

Jak vidíte další vývoj dopravy na zemní plyn?

Z.P.: „Za minulý rok u nás přibylo 2 tisíce CNG vozidel. Věřím, že tento rok bude nárůst ještě vyšší. Vliv na to bude mít hlavně CNG model českého výrobce aut - Škoda Octavie G-TEC a také vysoká cena klasických pohonných hmot.“

Škoda Octavia na plyn patří mezi nejočekávanější CNG auta. Prozradíte, které další vozy na CNG brzy přijdou? A jaký vůz na CNG je u nás vlastně dnes neprodávanější?

Z.P.: „V tomto roce se na náš trh uvádí čtveřice vozidel - Audi A3, Seat Leon, Octavia III a Volkswagen Golf. Dále se hovoří o CNG pohonu pro nové Volkswagen Polo, ale zatím nemohu potvrdit, zda to bude ještě letos či až příští rok. Škoda Auto počítá v dlouhodobém horizontu s nasazením CNG u všech svých modelů, např. by měl být nový Yeti v roce 2016, nebo třeba Fabia v roce 2019.“

Lišíme se nějak ve využívání CNG od zbytku Evropy, případně od zbytku světa?

Z.P.: „Určitě se nelišíme. V dnešní evropské 'CNG velmoci', Itálii, také nebyly začátky zemního plynu v dopravě úplně nejlepší a dnes tam jezdí přes 850 tisíc CNG vozidel. Pro Italy je to již běžná pohonná hmota, na stejné úrovni jako benzin či nafta. U nás taková situace ještě zatím nenastala. Nicméně motoristů, firem, dopravních podniků i měst, které se o CNG zajímají, neustále přibývá. Jediný rozdíl oproti cizině vidím v důrazu na obnovitelné zdroje. V dopravě se celosvětově prosazuje biometan, ale v ČR je díky absenci dotační politiky v podstatě neznámý.“

Když se podíváme na budoucnost v horizontu několika let, vidíte trend nějakého nového paliva využívajícího plyn?

Z.P.: „Další budoucnost vidím i v sektoru LNG, tedy zkapalněného zemního plynu. Možnost využití LNG v ČR řeší mezinárodní projekt LNG Masterplan, jehož se účastní 32 subjektů z celé Evropy a za ČR je účastníkem Asociace NGV o.s. Projekt byl zahájen koncem minulého roku a bude běžet do konce roku 2015. Celkový rozpočet projektu pro českou část je zhruba 200 tisíc Euro. Projekt je kromě náplně unikátní tím, že je to největší uskupení v rámci EU a pro ČR je to jediný projekt zabývající se využitím LNG.“

Toto palivo asi nebude možné tankovat do dnešních vozů na CNG? Jak velké změny na vozidle bude potřeba udělat pro přechod z CNG na LNG?

Z.P.: „Využívání LNG není úplně vhodné pro osobní vozidla, ale spíše pro nákladní auta. Důvodem je, že zkapalněním se objem zemního plynu zmenší třikrát více než při stlačení a vůz na LNG tak dojede třikrát dál než vozidlo se stejně velkou nádrží na CNG. Takto velký dojezd vozidel se využívá hlavně pro dálkovou kamionovou dopravu. LNG a CNG vozidlo se neliší motorem, v tom jsou paliva rovnocenná. Rozdíl je v jejich fázi a s tím souvisí jiné skladování. LNG vůz má LNG nádrž se zkapalněným zemním plynem, zatímco CNG vůz má nádrž se stlačeným plynným zemním plynem. Z nádrže na LNG se zemní plyn vypařuje a takto vstupuje do motoru.“

Zdroj: Hybrid.cz
Autor: Martin Singr

 
 
 
Co je CNG? CNG je zkratka pro stlačený zemní plyn (compressed natural gas). více »