NGVA Europe

pondělí, 9. listopadu 2015

Scientists increase capacity of NGV fuel tanks

více » 
 

pondělí, 9. listopadu 2015

Audi and two French distributors of natural gas new members of NGVA Europe

více » 
 

NGVA Global

úterý, 22. srpna 2017

Clean Energy to Build $2.8m Transit CNG Station for PARTA

více » 
 

úterý, 22. srpna 2017

LNG Transforms Cruise Line Industry

více » 
 
NGVA - Zemní plyn a biometan v dopravěNovinkyInjekce pro autobusy na zemní plyn
 
 

Injekce pro autobusy na zemní plyn

 
1000x1000-1337842772-autobus-na-zemni-plyn--zdroj-ct24

středa, 3. dubna 2013

Ministerstvo životního prostředí chce na vozy s nižšími emisemi uvolnit miliardu korun. Dotace mají podpořit především městskou dopravu.

Ministerstvo životního prostředí chystá dosud největší dotaci do čistějších autobusů, kterou kdy stát vyplatil. Z evropských peněz chce přispět miliardou korun na nákup nových autobusů na stlačený zemní plyn. Peníze půjdou téměř výhradně na autobusy pro městskou hromadnou dopravu. Stát však opomíjí i jiné ekologické způsoby dopravy, jako například tramvaje nebo trolejbusy.

Detaily dotací zatím úřad tají. Zástupci ministerstva o nové podpoře zatím nepříliš konkrétně promluvili na několik odborných konferencích. „Jednáme s Evropskou unií o uvolnění zhruba miliardy korun,“ řekl mluvčí ministerstva Matyáš Vitík. Není proto zatím jasné, jak vysoký bude procentní příspěvek na cenu autobusu. Ministerstvu reálně hrozí, že nestihne z Operačního programu životní prostředí vyčerpat všechny prostředky, a proto hledá i další způsoby, jak je utratit. Nákup autobusů má ve velkých městech vylepšit kvalitu ovzduší. Podle některých zdrojů půjdou dotace jen do Ostravy, Brna a Ústí nad Labem.

Vítáme každé posílení peněz do veřejné dopravy,“ říká ředitel Sdružení dopravních podniků Antonín Macháček. Do veřejné dopravy pravidelně proudily stamiliony korun ročně na nákupy nových autobusů z programu obnovy vozidel ministerstva dopravy. Už dva roky z něj však dopravci nic nedostávají, neboť ministerstvo program zrušilo. Část peněz na nákup nových vozidel lze získat z některých regionálních operačních programů.

Peníze na novější autobusy se mají odrazit hlavně v nižších emisích, které autobusy vypouštějí. Autobusy na plyn mají oproti dieselu výhodu především v nulové prašnosti, přitom už některé motory na naftu splňují přísnější emisní třídu, než mají autobusy poháněné CNG. Program však vůbec nepočítá s tím, že by podpořil stavbu nových tramvajových nebo trolejbusových tras, ty jsou přitom zcela bezemisní.

Cena nového autobusu na plyn se pohybuje mezi pěti a osmi miliony korun, oproti klasickým dieselovým autobusům je dražší. „Rozdíl v pořizovací ceně je zhruba milion korun,“ řekl Macháček. Levněji však vyjde jeho provoz – stlačený zemní plyn zatěžuje minimální spotřební daň. Dopravní podniky však musí investovat do plniček zemního plynu.

Ministerstvo životního prostředí počítá s tím, že by nákupy ekologických veřejných dopravních prostředků podporovalo i v dalších letech. Společně s ministerstvem průmyslu a obchodu připravuje národní akční plán čisté mobility. Ten by měl i ukázat, jakým způsobem se bude financovat a rozšiřovat zázemí například pro elektromobily. Na stlačený zemní plyn jezdí po českých silnicích stále více vozů, což ukazují i statistiky Českého plynárenského svazu. Jen loni stoupl počet aut s pohonem na CNG o více než třetinu, největší skok zaznamenaly hlavně prodeje osobních vozů. Přesto však jde stále spíše o okrajovou záležitost, která tvoří ani ne procento všech prodejů aut. U autobusů se podíl vytáhl na pět procent, zatím jich v českých městech jezdí necelé čtyři stovky. Spotřeba stlačeného plynu loni vzrostla o 26 procent. Většímu rozšíření však brání omezený počet veřejných plnicích stanic, zatím jich je v Česku 50 a jejich počet postupně stoupá.

Podpora nákupu může pomoci i oběma českým výrobcům autobusů, společnostem Iveco Czech Republic a SOR Libchavy. Automobilky se k zemnímu plynu upínají čím dál více, například koncern Volkswagen oznámil, že v něm vidí velkou budoucnost. Tratit by na tom mohly především elektromobily. „Očekávaný velký boom se bohužel nekoná, technické řešení, které jsme schopni dnes nabídnout, bohužel neodpovídá tomu, co zákazník očekává,“ řekl na adresu elektromobilů nedávno šéf fleetových prodejů Volkswagenu a prezident Sdružení automobilového průmyslu Antonín Šípek.

Zdroj: MfDnes

 
 
 
 
Co je CNG? CNG je zkratka pro stlačený zemní plyn (compressed natural gas). více »