NGVA Europe

pondělí, 9. listopadu 2015

Scientists increase capacity of NGV fuel tanks

více » 
 

pondělí, 9. listopadu 2015

Audi and two French distributors of natural gas new members of NGVA Europe

více » 
 

NGVA Global

úterý, 12. prosince 2017

NEDO and Japanese Consortium Start CNG-NGV Demo Project in Indonesia

více » 
 

pondělí, 11. prosince 2017

LNG for World’s Largest Crane Vessel (SSCV) : OOS Zeelandia

více » 
 
NGVA - Zemní plyn a biometan v dopravěNovinkyMfD: Ušetřete za benzin, tankujte zemní plyn. Stoj
 
 

MfD: Ušetřete za benzin, tankujte zemní plyn. Stojí to polovic

 
CNG

čtvrtek, 19. května 2011

Vysoké ceny nafty i benzinu nutí řidiče zamyslet se nad tím, jak jezdit levněji. Jednou z méně rozšířených variant je přestavba na CNG, kdy vůz pohání stlačený zemní plyn. Náklady na provoz těchto aut jsou oproti benzinu o polovinu nižší. Ve srovnání s naftou je úspora zhruba 35 procent a s LPG 20 procent," říká Zdeněk Prokopec, předseda představenstva budějovické Asociace NGV, která se těmito technologiemi zabývá.

Přestavba vozu na pohon na stlačený zemní plyn stojí okolo 40 tisíc korun. Některé automobilky, jako Fiat, Mercedes nebo Volkswagen, už ale vozy na CNG upravují přímo továrně. I za ně si však zákazník připlatí. "Průměrný dojezd takového vozu je okolo 350 kilometrů, dalších 150 kilometrů je benzinová rezerva," popisuje Prokopec. Ne všem se ale vyplatí. Uvažovat o nich mohou lidé nebo firmy, které auta hodně využívají. V takovém případě se jim investice vrátí zhruba do čtyř let. Podle dostupných údajů zatím jezdí v Česku na CNG asi 2,5 tisíce vozů. Do roku 2020 jich podle odhadů Asociace NGV může být až 400 tisíc. Momentálně však mají k dispozici jen 33 veřejných plnicích stanic.

CNG vozy určitě jezdí úsporně a jsou ekologické, ale omezená síť čerpaček je zatím diskvalifikuje. Vzhledem k čistotě a nízké ceně paliva jsou však brzkou budoucností. Nádrž si naplníte přímo domaK rozvoji této alternativy může pomoci novinka soběslavské společnosti Motor Jikov Strojírenská, kde vloni dokončili vývoj malé plničky CNG, která je určena pro malé firmy a domácnosti. "Umožňuje nádrž naplnit přímo v pohodlí domova. Stačí mít pouze zavedený zemní plyn. Obsluha i údržba je jednoduchá a plnění automatické. I přesto, že se jedná o nový a na trhu vcelku ojedinělý výrobek, je o něj velký zájem," shrnul zástupce společnosti Jiří Slíva. S pohonem CNG má Motor Jikov vlastní zkušenosti. Od února letošního roku začala tato jihočeská firma využívat CNG vysokozdvižné vozíky. "Nyní jich máme pět, další tři dostaneme do konce května.Ostatní budeme postupně nahrazovat," sdělil Slíva. Vozíky firma plní na vnitropodnikové stanici. Kromě toho, že ušetří na nákupu pohonných hmot, je jejich provoz ekologičtější. "Příjemně nás překvapila i spotřeba. Plný zásobník vystačí na celou pracovní směnu," zhodnotil Slíva. Už vloni začali referenti a manažeři Motoru Jikov jezdit v několika autech upravených na CNG pohon. I v tomto případě se počítá s jejich rozšířením. "Celá firemní flotila ročně najede téměř 1,5 milionu kilometrů. Přechodem na stlačený zemní plyn ušetříme ročně dva až tři miliony," uzavřel Slíva.

Zdroj: MF Dnes, 19. května 2011

 

 
 
 
Co je CNG? CNG je zkratka pro stlačený zemní plyn (compressed natural gas). více »