NGVA Europe

pondělí, 9. listopadu 2015

Scientists increase capacity of NGV fuel tanks

více » 
 

pondělí, 9. listopadu 2015

Audi and two French distributors of natural gas new members of NGVA Europe

více » 
 

NGVA Global

pátek, 15. prosince 2017

Clean Energy Awarded Santa Fe Multi-Use CNG Station Contract

více » 
 

čtvrtek, 14. prosince 2017

Chart Commissions 4th Gasum LNG/LCNG Fueling Station in Finland

více » 
 
NGVA - Zemní plyn a biometan v dopravěNovinkyProjekt říčních tankerů má zajistit dopravu LNG v
 
 

Projekt říčních tankerů má zajistit dopravu LNG v Evropě i do Česka

 
18

pondělí, 8. července 2013

Zkapalněný zemní plyn (LNG) pohání už roky tisíce automobilů především ve Spojených státech nebo Japonsku. Teď mají šanci i evropské země včetně Česka.

Evropská unie v těchto dnech posuzuje žádost o příspěvek na projekt „LNG Masterplan Rýn-Mohan Dunaj“, v jehož rámci plánují tři desítky investorů z 11 zemí (především provozovatelé říční dopravy a terminálů) zásobovat zkapalněným zemním plynem evropské vnitrozemí. Do Česka by podle chystaného projektu měly převážet LNG autocisterny z rakouského Linze, kam palivo dopraví říční tankery po Dunaji z Černého moře. Předpokládané náklady na úpravu speciálních tankerů a přístavních terminálů napříč Evropou ještě nikdo nevyčíslil, ale jen náklady na projektové studie převyšují 200 milionů eur, z toho polovičku by měl hradit Brusel z projektu Transevropské dopravní sítě TEN-T.

Česká strana prostřednictvím Asociace NGV usiluje o 200 tisíc eur na studie a projekty rozšíření LNG v Česku. „U nás se už úspěšně rozšiřuje prodej stlačeného zemního plynu CNG pro pohon aut, ale zkapalněný zemní plyn LNG má ještě několik výhod. Lze ho cisternou přepravit prakticky kamkoliv, podobně jako klasická ropná paliva. Dojezd vozů je delší než u CNG a cena je stále oproti naftě a benzinu výrazně nižší,“ vypočítává šéf Asociace NGV Zdeněk Prokopec. Litr by v tuzemsku podle předběžných kalkulací stál zhruba 22 korun, a je tedy o něco dražší než sesterský stlačený zemní plyn, který pohání vozy za cenu kolem 18 korun. Náklady zvyšuje právě doprava, LNG se přepravuje v cisternách (v levnější variantě lodí), a ne laciným způsobem plynovodem jako klasický zemní plyn.

V ideálním případě by systém dopravy LNG po Dunaji do Česka mohl fungovat už od roku 2017. Po silnici by se ale kapaný plyn mohl dopravovat do Česka už od příštího roku, kdy se plánuje zprovoznění polského terminálu.

Tohle palivo ale má i nevýhody. Kromě dražší přepravy oproti nezkapalněnému zemnímu plynu je ho nutné skladovat a převážet ve speciálních chlazených cisternách. Autodopravci si tedy jeho rozšířením jistí nejsou. „Nemám nic proti alternativním palivům, ale nelze je nějak direktivně aplikovat. Jestli se LNG uchytí, to ukáže jedině trh a zákazníci,“ říká šéf Sdružení automobilového průmyslu Antonín Šípek.

V Evropské unii, která se zavázala do roku 2020 nahradit alternativními palivy 20 procent paliv z ropy, mají však podobné projekty zelenou. I Česko rozšíření LNG podporuje. „Splňuje podmínky mezinárodní dohody o přepravě nebezpečných věcí a nemáme problém to podpořit v Evropské unii při žádosti o dotační podporu,“ uvedl mluvčí ministerstva dopravy Martin Novák.

V zemích, které už LNG hojně využívají, slouží především jako výkonné a přitom cenově výhodné palivo pro kamiony s dlouhým dojezdem. Velký boom zažívá například ve Spojených státech, kde ho těžaři získávají jako laciný produkt z těžby břidlic. Ruský plynárenský gigant Gazprom chce podle zpráv agentury Reuters kolem roku 2018 na březích Baltu zprovoznit velký terminál s roční kapacitou výroby deseti milionů tun LNG, který by zásoboval ruským plynem celou Evropu. Gazprom už dnes vyrábí na ostrově Sachalin zkapalněný zemní plyn společně s britsko-nizozemským koncernem Shell.

Loni Gazprom zorganizoval na podporu LNG a CNG šest tisíc kilometrů dlouhou jízdu 20 osobních a nákladních vozů na trase z Moskvy přes Polsko, Česko, Francii do německého Hannoveru. Tankování zajišťovala děčínská pobočka společnosti Chart Ferox, která se zabývá výrobou zásobníků a skladovacích kapacit pro zemní plyn. „Dodávky plynu na příslušná místa plnění byly převážně zajišťovány mobilními plnícími stanicemi,“ uvedla marketingová manažerka firmy Monika Votápková. Na zmíněné trase se ale podle ní už mohou začít stavět první tankovací stanice.

CNG stlačený zemní plyn Je nutné napojení na přívod plynu. Palivo dává nižší výkon oproti benzinu a naftě, ale dosahuje při spalování nižší emise než paliva z ropy. Výhodou je výrazně nízká cena, zhruba 18 korun v přepočtu na litr benzinu. V Česku jezdí na CNG 5,5 tisíce osobních a nákladních vozů a autobusů.

LNG zkapalněný zemní plyn Je zkapalněn až po vytěžení. Na odbytiště se dopravuje většinou pomocí tankerů. Stanice lze zásobovat cisternou po silnici, v nádržích je nutno udržovat sníženou teplotu. Dojezd na LNG je delší než na CNG, cena je nižší než u benzinu, ale vyšší než u CNG – zhruba 22 korun v přepočtu na litr. V Česku zatím není žádný registrovaný vůz na LNG.

LPG zkapalněný ropný plyn Vyrábí se stejně jako benzin a nafta z ropy v rafineriích. Evropská unie neřadí LPG mezi alternativní paliva, výhodná je především cena – podobně jako u CNG kolem 18 korun na přepočtený litr benzinu. V Česku jezdí na LPG zhruba 150 tisíc osobních aut.

Zdroj: Lidové noviny, za přispění Asociace NGV, Svaz dovozců automobilů
Autor: Miroslav Petr

 

 
 
 
 
Co je CNG? CNG je zkratka pro stlačený zemní plyn (compressed natural gas). více »