NGVA Europe

pondělí, 9. listopadu 2015

Scientists increase capacity of NGV fuel tanks

více » 
 

pondělí, 9. listopadu 2015

Audi and two French distributors of natural gas new members of NGVA Europe

více » 
 

NGVA Global

úterý, 17. října 2017

Clean Energy Fuels Begins First Bronx CNG Fueling Station

více » 
 

úterý, 17. října 2017

Landi Renzo USA Presses for MY2018 CARB Certifications

více » 
 
NGVA - Zemní plyn a biometan v dopravěNovinkyVozům na zemní plyn a biometan se ve Finsku daří
 
 

Vozům na zemní plyn a biometan se ve Finsku daří

 
flag-finland-XL

pátek, 15. února 2013

Počet vozidel na zemní plyn rychle roste i ve Finsku. Meziročně sektor zaznamenal růst 32%, konkrétně se jedná o 1300 vozů oproti loňským 985. Ve Finsku operuje 15 nákladních vozů na CNG (převážně pro svoz komunálního odpadu) a 75 městských autobusů.

V současnosti je možné doplnit plyn na 19 stanicích, z nichž je 18 otevřených pro veřejnost. CNG je tak dostupné celkem v 15 městech, stanice provozují soukromé společnosti, které plánují výstavbu dalších čtyřech v nejbližších měsících. V roce 2012 dosáhla spotřeba zemního plynu a biometanu zhruba stejného množství jako v loňském roce, tj. 5 mil. m3.

Důležitou roli hraje ve Finsku biometan, o čemž svědčí i fakt, že je dostupný na 16 z 18 veřejných stanic a podíl jeho spotřeby tak činí 17% na celkovém množství plynu využitém v dopravě. Finská plynařská společnost Gasum začala s vtláčením biometanu do sítě v říjnu 2011. 

Finský trh s plynem je také zajímavý z pohledu dnes stále více skloňovaného LNG (zkapalněný zemní plyn). Ten je produkován v malém výrobní zařízení s roční produkcí 20 tis. tun a skladovou kapacitou 3 x 700 m3. Finsko se v této oblasti významně angažuje s vědomím toho, že na jedné straně má místní distribuční síť zemního plynu své limity a na druhé díky svému potenciálu lodní dopravy.

Zemní plyn v dopravě je ve Finsku podporován nižší mírou zdanění oproti benzínu and bioplyn je dokonce od daně osvobozen. Zmínit je však nutné novou "provozní daň" pro vozy poháněné metanem, která byla zavedena začátkem roku 2013 a její výše je odvislá od výkonu a váhy vozu (např. pro metan se jedná o 3,1 centů / den / každé 100 kg váhy vozu, u nafty je to 5,5 centů) - provoz VW Passat Ecofuel tak vychází ročně na 250 €, u naftové verze tohoto vozu pak 440 €.

Podíváme-li se na srovnání ekonomiky provozu, tj. nákladů na jeden kilometr pro průměrný osobní vůz, vychází ve Finsku úspora cca 45% oproti benzínové verzi a 25% oproti naftové.

Související odkazy:

Zdroj: NGVA Europe

 
 
 
Co je CNG? CNG je zkratka pro stlačený zemní plyn (compressed natural gas). více »